6 december 2020

Boswachterspad Oudemolense diep

Onze favoriete wandelroute

By In Natuur, Wandelen 4 min

Onze favoriete wandelroute in ieder seizoen is het Boswachterspad Oudemolense Diep. We ontdekten deze gevarieerde route van Staatsbosbeheer ongeveer een jaar geleden en hebben hem sindsdien vaak gelopen. De wandeling start vanaf de parkeerplaats aan de Molensteeg 4 in Oudemolen. Vanaf de parkeerplaats volg je de lichtblauwe paaltjes door het Nationale beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa. Wandel je de hele route, dan leg je ongeveer 7 kilometer af. Is dat wat teveel, dan kun je smokkelen en hem inkorten tot 5 kilometer.

Een oude molen, grafheuvels en hooglanders op de hei
De wandeling begint vanuit Oudemolen langs mooie boerderijen en pittoreske huisjes. Het dorp ontleent haar naam aan een vervallen watermolen die hier ooit aan de Drentsche Aa heeft gestaan. Ook ‘onze’ route voert langs een molen. Deze molen, De Zwaluw, is gebouwd in 1837 ter vervanging van een omgewaaide standerdmolen. Na de molen passeren we een veerooster en opent zich het veld. Aan je rechterhand vind je twee grafheuvels uit de prehistorie. Hooglanders houden de heide op het veld in stand.

Bos, weilanden en de Drentsche Aa
Aan het einde van het veld passeren we opnieuw een veerooster en wandelen we het bos in. Na wat slingerende paadjes volgt een bomenlaan tussen de weilanden en akkergrond. Een stukje verder zien we voor het eerst de Drentsche Aa, dat hier het Oudemolense Diep wordt genoemd. Speciaal voor ruiters is hier een paardenvoorde gemaakt, waar je met je paard door het water naar de overkant kunt rijden. Voor wandelaars is er een hoog bruggetje. De oevers aan de rivier zijn geliefd als picknickplek.

Plankenpad en open veld
Aan de overkant van de brug volgt opnieuw bos. De hoogteverschillen tijdens deze route zijn best groot. Aan het einde van het bos daal je weer af naar de beek. Hier houd je je voeten droog dankzij een plankenpad. Na het plankenpad breekt het landschap weer open en heb je een mooi uitzicht over het open veld. Aan het einde van het veld kan het in de herfst nat zijn. Heb je geen waterdichte schoenen of laarzen? Loop dan iets verder rechtdoor en sla vervolgens rechtsaf. De route door het natte gebied voert nog langs een aantal grafheuvels.

Verkorte versie
We zijn nu op het punt gekomen waar je kunt smokkelen, mocht 7 kilometer wat teveel van het goede voor je zijn. Eenmaal bij de doorgaande weg aangekomen, ga je niet rechtdoor zoals de paaltjes aangeven, maar steek je de weg over en ga je naar rechts. Via een plankenpad kom je weer uit bij de parkeerplaats. Wij wandelen nog even door, want er volgt nog een mooi gebied langs de kronkelende Aa.

Van kabbelend stroompje tot woeste beek
Er volgt een bosrijk stuk met varens en in de herfst stilstaand water. Dan wordt het terrein weer droger. Aan je linkerhand passeer je opnieuw een heideveld met hooglanders. Het pad wordt droger. Zandgrond en heide tot je opnieuw bij een stuk Drentsche Aa uitkomt. Hier is de natuur werkelijk schitterend. We laten de route even achter ons om tot aan de beek te lopen. In de zomer een rustig kabbelend stroompje en in de herfst een woeste beek die met stuwende kracht bomen ontworteld en door de oever schuurt, zoals hij dat al duizenden jaren doet. We vervolgen onze route en lopen nu steeds langs de beek.

Langs de beek of over de akker naar Herberg de Fazant
Aan het einde van het bospad wijzen de paaltjes de weg langs de oevers van de Aa. Die route kan in de herfst ontzettend nat zijn. Wie tot zover is gekomen en de voeten graag droog wil houden, loopt hier niet langs de beek maar langs het akkerland. Beide routes komen uit bij de parkeerplaats. Wij combineren deze route langs het Oudemolense Diep graag met een kop koffie met wat lekkers of een lunch bij Herberg de Fazant.